söndag 22 februari 2015

Min Fjäderlampa!




Godkväll vänner!

För många månader sedan fick jag se en underbar fjäderlampa i en design affär. Som vanligt tänkte jag "- Den kan inte vara så svår att göra själv!" Sagt och gjort, nu hänger den i taket i mitt sovrum och jag älskar den. Var inte svår att göra, tålamod och ungefär 6 timmar senare var den klar! Om du vill göra en egen råder jag dig verkligen att göra det! Såhär gjorde jag;

Du behöver:
- Vita fjädrar ca 1000 gram (Jag köpte mina på Creative company)
- Limpistol och lim till den (Creative Company)
- Kina lampa i papp (IKEA)
- En grov synål
- En bricka
På denna bild har jag börjat sätta fast de första fjädrarna.
- Sax
- Snöre att hänga upp lampan i när du fäster fjädrar.
- Förlängningssladd till limpistolen.

Gör såhär:
1. Börja med att ta fram alla sakerna. Det är bra att ha limpistolen på en bricka, då hamnar överblivet lim på den och inte bordet.
2. Börja nu med att göra hål på under sidan på lampan. Jag gjorde dem med ca 3-4 cm mellan rum. Den Kina lampan jag använde var byggd i cirklar. Detta gjorde att jag gjorde hålen oregelbundet, blev då jämt mer jämt mellan hålen.
3. Innan jag började limma fjädrarna tog jag ut dem och valde de som såg bäst ut. Vissa var väldigt långa, då klippte jag av dem så de blev mellan 5-8 cm långa.
4. När jag skulle sätta den första fjädern är det viktigt att du tänker på åt vilket håll fjädern är riktad. Jag limmade fast mina så de böjde sig inåt (se bild).
5. Jag la en limplupp på ett hål och sedan stoppade jag i fjädern. Tänk på att inte lägga lim på för många hål åt gången, det torkar väldigt snabbt och då hinner du inte med att stoppa in fjädern i hålet innan det torkar. Jag tog lim på tre hål åt gången. Det fungerade för mig.
6. Nu fortsätter du tills bottenplattan är klar.
7. När den är klar hängde jag upp min lampa med ett snöre, var då lättare att börja fästa reste.
8. Nu är det bara att fortsätta att göra hål, limma limplupp och stoppa i fjädern tills hela lampan är klädd i fjädrar.

Jag kan bara önska er alla lycka till och gör det om ni gillar lampan. Den blir otroligt vacker!

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilket fjäderpaket köpte du? Fanns ju massor :) tacksam för svar!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har samma fråga ;). Vilka fjädrar användes och vad landade summan på allt som allt? :)

    SvaraRadera