söndag 21 april 2013

iPhone fodral

Godmorgon!


Idag kommer det ett förslag på hur du själv kan sy ditt eget iPhone fodral till din telefon. Jag sydde ett för något år sedan, det blev min syster så glad när hon fick. Tänkte då att det nu var dags att sy ett nytt till mig själv.
Du behöver:
- Ett tyg du gillar
- Filt i en färg du gillar
- Symaskin
- Sytråd
- Sax
- Knappnålar
- Synål
- Virknål
- Garn
- Band av olika slag

Gör så här:
1. Klipp till två bitar i filten (10,5*30 cm) och tyget (ca. 11* 30 cm).
2. Vik bitarna var för sig på mitten och nåla lånsidorna. Sy sedan där du nålat på båda bitarna med raksöm, räkan in 1 cm sömsmån. Sixsaxa sedan utanför där du sytt, då minskar risken för att det repar upp sig.
3. Vänt tygbiten ut och in och pressa ut sömmarna. I filtbiten lägger du nu i din telefon och sedan stoppar du in den i tygbiten. Du stoppar i telefonen i filtbilten för att få en tyngd i den biten, går då lättare att få filtbiten ändå ner i underkant på tygbiten.
4. Ta ur telefonen och sätt två nålar lägst ner. Detta för att filtbiten inte ska åka ur under nästa moment.
5. Nu kan du behöva klippa av lite på tygbiten, du får se hur det ser ut. Sedan ska du vränga över lite av filtbiten på tygbiten. Där syr du sedan med raksöm för att binda ihop de båda bitarna.
6. Nu är själva fodralet klart, om du vill kan du nu dekorera det lite. Det gjorde jag. Jag sydde på lite band och sedan virkade jag ett för att dölja min söm som jag inte tyckte blev så bra.

Lycka till!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar