tisdag 27 november 2012

Julgrupp

Godkväll i stugan!

Idag efter jobbet tog jag vägen förbi blomster affären, är alltid lika kul! Finns så många härliga blommor och växter där i en sprakande färgbomb. 

Det jag var ute efter denna dag var lite blommor och växter till min egen lilla julgrupp. De finns att köpa men är mycket roligare att göra själv, samt billigare och jag kan välja mina favoritblommor själv. 


Den bloman som först åkte ner i korgen var en liten röd julstjärna, sedan kom en orkidé och sedan vad jag kallar en "hjärta växt". Valet bakom blommorna var främst att de är mina favoriter, men även en annan tanke fanns med. Det är bra om man inte väljer alla blommor i samma höjd, då kan gruppen se lite konstig ut. En låg slingerväxt tillför mycket till en julgrupp. Tänk även på färgkombinationen, samt val av mossa och andra små söta saker man kan förgylla den med. 

Väl hemma började jag skapa min julgrupp. Efteråt när den nu står på mitt bord börjar julkänslan smyga sig allt närmare. Om du vill göra en likadan, läs nedan:


Du behöver:

- Blommor och växter du gillar.
- En bricka du kan arrangera växterna i.
- Mossa
- Dekorations saker t. ex. svampar, tomtar, kottar osv.

Gör såhär:
1. Ta fram allt du behöver.
2. Placera växterna på brickan innan du "gör det klart". Då kan lättare flytta runt och prova olika kombinationer.
3. När du kommit fram till hur du vill ha det, låt växterna och blommorna stå kvar i sina krukor. Lägg sedan mossa runt omkring så att krukorna inte syns mer.
4. Dekorera nu med de övriga sakerna du vill ha med. 

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar