torsdag 8 november 2012

Kudde

Godkväll!

Här om dagen när jag var ute och körde, såg jag en bil som hade något färgglatt i bakrutan. Det visade sig vara en kudde, en bilkudde! Vad käckt tänkte jag då, en sån ska jag göra! Här bredvid ser ni hur den blev och nu tänkte jag skriva hur jag gjorde om någon annan vill göra en härlig bilkudde. Kan vara väldigt bra att ha om man kör långt med sällskap i bilen som blir trötta. Eller till stranden på sommaren :)

Du behöver:
-Tyger du gillar
-En symaskin
-Tråd
-Sax
-En innerkudde

Gör så här:
1. Börja med att mäta innerkudden, detta för att veta hur stort/litet kuddfodral du skall göra.
2. Klipp sedan till tygerna i det måttet du mätte ut, tänk på att räkna in sömnsmån (1 cm). Klipp till en baksida, en framsida och sedan en 1/3 dels sida.
3. Nåla ihop tygerna räta mot räta och sy med raksöm 1 cm från kanten.
4. Sixsaka ihop tygerna när du sytt raksömen så att de inte ska repa upp sig. Fortsätt att sy alla sömmar tills både framstycke och bakstycke är färdiga i den storlek du mätte till.
5. Nu tar du 1/3 dels biten och follar (viker in långsidan 1cm, sedan stryk, vik igen och stryk, sedan sy raksöm över det du strök) in den 1 cm på ena långsidan av tygbiten.
6. Nu skall du sy ihop dessa som ett kuddfodral till sängen. Lägg då de två stora tygstyckena räta mot räta. Sedan tar du den lilla snutten och lägger den så att rätsidan visas upp (ska konstigt nog se bakvänt ut). Nåla och sys sedan de två långsidorna och kortsidan där inte den lilla snutten är fastnålad. Den ska vara öppen.
7. Innan du vänder kuddfodralet ut och in, klipp av hörnen. Då blir det inte så tjockt när du ska pressa sömmen från ut sidan.
8. Vrid kuddfodralet ut och in... Vips, nu är det klart!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar